Maksiat ‘Ringan’~

Secara sedar atau tidak, ramai di antara kita telah menggalakkan maksiat dan ramai juga tanpa segan menzahirkan maksiat.
Ini antara faktor berkembangnya maksiat dan ‘ringannya’ dosa pada fahaman manusia.

contoh situasi –

1. Ucapan jahil
-Kata Atiqah kepada Azpeah,
“untung la…. kau ada Mr.Double K. =p”

“assalamua’laikum… awek sihat???”

2. Mendoakan maksiat
“sweetnyeew couple ni… Mcm suami isteri. Hope hubungan korang kekal hingga ke jinjang pelamin…”

3. Motibasi???
“Jangan la gaduh-gaduh. Kau kena jaga dia baik-baik. Caring la sikit bro.. Pujuk dia.. Sabar, biasa la tuh… Couple mana yg tak gaduh… Sebagai Bf, kena memahami aweknya… ok?”

4. Update status
Shahirah in a relationship with Abang Bojan ♥
– “sweet memory… Love u, miss u baby…”
– “Merindui si dia… muaahh!”
– “Alhamdulillah... dapat tengok wayang dengan awekku. Melepaskan rindu…”

5. Melihat orang ‘dating’
“Eh, tak nak ganggu.. Have fun!”
“Takkan belanja makan je? Ajak la pergi pantai….”

6. Pendapat yang sesat!
“biarlah… selagi mereka solat, kira ok la tu… nanti lama-lama dia berubah. Lagipun mereka dah nak kahwin..”
– “Apa salahnya kan? Imam kot.. Dia nak dakwah la tu… Insya Allah dia dapat bimbing awek dia…” 



[ Jikalau ada yang pernah buat atau sedang terlibat dengannya, BERTAUBATLAH! ]
[ MAKSIAT ITU DOSA, DOSA ITU TIDAK PERNAH ADA ISTILAH ‘RINGAN’ ]

“Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, 
janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. 
Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha
Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).”

[ Al-Mai’dah ayat kedua ]

laksanakanlah yang makruf dah cegahlah kemungkaran! 

wallahu a’lam~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: